Поняття про природу
Ознаки живих організмів
Обмін речовин
Кожний живий організм одержує необхідні речовини із зовнішнього середовища й виділяє в нього продукти життєдіяльності. До процесів обміну речовин належать живлення, дихання, виділення.
За автотрофного живлення живі організми синтезують органічні речовини з неорганічних.
До фототрофних організмів належать зелені рослини й ціанобактерії (царство Дроб’янки), які містять зелений пігмент хлорофіл. За допомогою хлорофілу під дією сонячних променів фототрофні організми у складних процесах біосинтезу з води й вуглекислого газу утворюють органічну речовину — глюкозу, що потім переходить у крохмаль. Побічним продуктом фотосинтезу є кисень, що виділяється в атмосферу.
За хемотрофного живлення (залізобактерії, нітрифікувальні бактерії, сіркобактерії) органічні речовини синтезуються з неорганічних на основі енергії хімічних зв’язків.
Гетеротрофне живлення властиве тваринам, грибам, паразитичним рослинам, багатьом бактеріям. Ці організми споживають готові органічні речовини, перетворюючи їх у процесах травлення та біосинтезу.
Прикладом організмів із міксотрофним (змішаним) живленням є одноклітинні водорості (хламідомонада, хлорела), що в чистій воді живляться як фототрофи, а у воді з великою кількістю органічних речовин — як гетеротрофи. Ці водорості використовуються для очищення стічних вод.
Аеробні організми використовують для дихання кисень (рослини, тварини, гриби, більша частина бактерій).
Анаеробні організми мають безкисневе дихання (деякі бактерії).
Виділення — виведення з організму продуктів життєдіяльності.
Рух
За активного руху організми переміщуються з одного місця в інше за допомогою органів пересування. У багатоклітинних організмів формується опорно-рухова система, що складається з м’язів і кістяка. В одноклітинних організмів, у тому числі й бактерій, є спеціальні джгутики. Активний рух властивий переважній більшості тварин (серед них є й прикріплені форми: корали, молюски).
За пасивного руху організми переносить течія води (планктон), вітер; у рослин окремі органи (пагони, листя) протягом дня змінюють положення в просторі.
Ріст
На ріст впливають умови зовнішнього середовища. Для рослин є важливими такі фактори, як-от: світло, температура, вода, мінеральні речовини, склад ґрунту.
На ріст тварин сильно впливає характер живлення — споживання достатньої кількості органічних речовин і мікроелементів. Наприклад, нестача йоду в їжі й воді призводить до уповільнення росту. Низькорослими залишаються люди, які зазнали дефіциту білків у дитинстві.
Розвиток
Розвиток — становлення функцій організму в процесі його росту. Людині притаманний не тільки фізичний, але й розумовий розвиток.
Подразливість
Подразливість — здатність живих організмів реагувати на зміни умов зовнішнього середовища. У багатоклітинних тварин формується нервова система з рефлекторним принципом роботи. Рефлекс — реакція організму на зовнішнє подразнення, здійснювана за допомогою нервової системи.
Приклади безумовних рефлексів: моргання, дихання, реакція на звуки (орієнтувальний рефлекс), колінний рефлекс. Безумовні рефлекси зберігаються все життя.
Приклади умовних рефлексів: виділення травних ферментів (відчуття голоду) у той час, коли відбувається звичайне приймання їжі; виконання собакою команд за визначеними сигналами. Умовні рефлекси формуються в процесі навчання та виховання й можуть змінюватися протягом життя. Вони допомагають тваринам та людині пристосуватися до мінливих умов навколишнього середовища.
Розмноження
Статеве розмноження здійснюється за допомогою статевих клітин — гамет. Жіночі гамети називаються яйцеклітинами, чоловічі — сперматозоїдами.
Від звичайних соматичних (нестатевих) клітин гамети відрізняються тим, що містять у ядрах половинні набори хромосом.
Смерть
Смерть — це припинення процесів життєдіяльності.
Місце людини в природі, навколишньому середовищі
Людина належить до царства Тварини, типу Хордові, класу Ссавці. Загальноприйнятою в науці є теорія походження людини від мавпоподібних предків. Людина анатомічно й фізіологічно дуже схожа на тварин свого класу, але, на відміну від тварин, людина розвивається внаслідок дії двох програм: біологічної та соціальної. Наприклад, мовлення як елемент соціальної програми розвивається в дитини тільки в людському суспільстві, серед людей, що говорять.
Соціальний розвиток людини привів до розвитку інтелекту та створення об’єктів і процесів, нехарактерних для живої природи. Практична діяльність людини стала потужним фактором, що перетворює природу, у багатьох випадках, на жаль, негативним. Нераціональне природокористування порушує екологічну рівновагу й призводить до екологічних катастроф.
Екологія — наука про взаємодію живих організмів між собою та із середовищем існування. Екологічна обстановка — стан природних факторів.