Загрузка...

Шарль Бодлер — попередник символізму

Ми переходимо до останнього етапу роботи — створюємо “квітку символізму”, яка виросла на “стеблі квітки модернізму”. (Генератори ідей після опрацювання цієї підтеми мають запропонувати художникам свою версію зображення “квітки символізму”).
Учитель. Бодлер одним із перших почав перетворювати символ із звичайного художнього засобу на центр нової поетичної техніки. Він став попередником символізму — модерністського напрямку у європейському мистецтві 1870-х рр. — початку XX ст. Символісти прагнули прорватись крізь видиму реальність до “прихованих” реальностей, до ідеальної сутності світу, його нетлінної краси.



За думкою Бодлера, поет, щоб “відчинити врата” “до безмежностей”, має інтуїтивно, на рівні підсвідомості, відчувати зв’язки і відповідності між звуками, кольорами, запахами і через ці “ліси символів” приходити до вираження глибинного, надчуттєвого, універсального.

Вірш “Відповідності”

Природа — храм живий, де символів ліси
Спостерігають нас і наші всі маршрути;
Ми в ньому ходимо, й не раз вдається чути
Підмурки та колон неясні голоси.
Всі барви й кольори, всі аромати й тони
Зливаються в могуть єдиного єства.
І зрівноважують їх вимір і права
Взаємного зв’язку невидимі закони.

 

Є свіжі запахи, немов дітей тіла,
Є ніжні, як гобой, звитяжні, молодечі,
Розпусні, щедрі, злі, липучі, як смола,
Як ладан і бензой, як амбра й мушмула,
Що опановують усі безмежні речі
В них — захват розуму, в них відчуттям — хвала.

Символісти — послідовники Бодлера — у цьому вірші знаходили програмні принципи символізму, які й успадковували. Давайте разом сформулюємо їх. Природа — “живий храм”, у якому все говорить, перегукується між собою, розмовляє мовою символів-відповідностей. Звук, запах, форма, колір створюють єдність, і між ними існує відповідність, яку митець має відчувати інтуїтивно. Спосіб написання віршів, коли колірні асоціації, звуки і запахи виражаються одне через одне, називають синестезією.

Завдання поета — уважно вслухатися в голос світобачення, фіксувати нечіткі швидкоплинні враження, вдивлятися у красу, яка “підкаже” потрібні образи-символи, що допоможуть відчути”приховані” реальності. Поезія перетворюється на “чародійство” та “сугестивну магію”. Сугестивне навіювання — вплив на підсвідомість, навіювання певного настрою. Генератори ідей пропонують своє бачення “квітки символізму”.

 
Зарубіжна Література